پروژه پایان نامه پروپوزال سمینار

بهترین پروپوزال‌ها و پایان‌نامه‌ها و سمینارها

پروژه پایان نامه پروپوزال سمینار

بهترین پروپوزال‌ها و پایان‌نامه‌ها و سمینارها

گزارش کاراموزی تجزیه و تحلیل سیستم شرکت

گزارش کاراموزی تجزیه و تحلیل سیستم شرکت در 65 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 44 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 65
گزارش کاراموزی تجزیه و تحلیل سیستم شرکت

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

گزارش کاراموزی تجزیه و تحلیل سیستم شرکت در 65 صفحه ورد قابل ویرایش



شناخت وتحلیل ساختار سازمانی وضع موجود

همانطور که ملاحظه میشود کل شرکت به دو بخش تولیدی و غیر تولیدی تقسیم شده است که هر دو بخش مستقیماتحت نظر مدیریت عامل می‌باشند بخش تولیدی از قسمتهایی نظیر تاسیسات ، تعمیرات و نگهداری ، کنترل کیفیت و بخش غیر تولیدی از قسمتهای تدارکات، امور مالی، وامور بازرگانی واداری تشکیل شده است .

در طراحی مجدد ساختار سازمانی با توجه به الزامات موجود مجموعه بخش تولیدی خود باید به سه قسمت عمده تفکیک شود . که این سه بخش عبارتند از :

بخش تولید اکسل پیکان

بخش تولید اکسل پژو

بخش تولید کرانویل – پینیون

چارت جدید به این دلیل بوجود آمده است که هر یک از این محصولات با توجه به خصوصیات فیزیکی و تکنولوژی ساخت از یکدیگر متفاوت بودند و نیاز مندیهای خاص خود را دارد که با توجه به این موضوع مدیریت واحد آنها اشکالاتی را در عمل بوجود می‌آورد که لزوم تغییر در ساختار سازمانی را ایجاب می‌کرد .



شناخت وتحلیل منظور ، خط مشی واهداف کیفی وضع موجود



شناخت و تحلیل منظور، خط مشی و اهداف کیفی وضع موجود

در زمینة شناخت و تحلیل خط مشی و اهداف کیفی و منظور های سازمانی در شرکت صنعتی محورسازان ایران خودرو می توان به برخی نکات اشاره نمود .

1 ـ رسالت و اهداف سازمان با توجه به وضع موجود شرکت کاملاً‌ مناسب به نظر می رسد تنها نکته ای که دراین بند از خط مشی کیفی سازمان مورد توجه واقع نشده گسترش فعالیتهای شرکت در زمینة توسعة محصولات جدید و گسترش فعالیتهای شرکت غیر از زمینة تولید اکسل خودروهای بنزینی می باشد که با توجه به توان بالقوة شرکت برای حصول این امر رسیدن به آن دور از دسترس نیست یعنی شرکت می تواند محصولای غیر از اکسل نیز تولید نماید و روانه بازار کند و سازمان را هر چه بیشتر و بهتر توسعه دهد .

2 ـ در زمینة دیدگاه شرکت که در بند دوم خط مشی و اهداف ذکر شده است طرح سعی کرده است که بر اساس مدل TQM دکتر اوکلند با تاکید بر تعهد مدیران شرکت ، عزم و ارادة مدیران شرکت را در بسط و توسعة فرهنگ کیفیت که در آن جابه نام فرهنگ بهبود مستمر و پیش گیری از عیوب یاد شده بیان کند و آنرا در کلیة سطوح و فرآیندهای سازمان بسط داده است .

3 ـ در زمینة بحث از روش شرکت ناظم خط مشی سازمان با تاکید بر آموزش کارکنان در جهت تقویت روحیة تعهد گرایی و جلب مشارکت آنان در حقیقت بر این جملة معروف دکتر (( ایشی کاوا )) تاکید کرده که : کیفیت با آموزش شروع می شود و با آموزش ختم می شود و این امر را مبنای انجام صحیح امور دانسته در تمام سطوح سازمانی دانسته است که این امر بدون وجود فضای مناسب و روابط کاری صمیمانه در بین سطوح مختلف سازمان امکان پذیر نیست و این امر هم بایستی با آموزش کارکنان تامین شود که این نشانگر یک چرخة مناسب در جهت انجام صحیح امور در تمامی سطوح می باشد .

4 ـ سازمان الگی خود را در نظام مدیریت کیفیت بر اساس الزامات و بایدهای دو استاندارد ISO /TS 16949 , ISO 9001-200 بنا نهاده است و تمامی کارکنان خود را با احترام متعهد به اجرای الزامات مندرج در این استانداردهای سیستم کیفیت که در نظام کیفیت شرکت آمده کرده است .





شناخت وتحلیل وضع موجود از مسئولیت مدیریت



گزارش شناخت وتحلیل وضع موجود از مسئولیت مدیریت

در شرکت محورسازان ایران خودرو "نماینده مدیریت" تمام اختیارات را در غالب سیستم مدیریت کیفیت در اختیاردارد. باوجود این مدیریت در نهایت تنها مسئول در مقابل وجود محصول نامرغوب می باشد .

مدیریت در این سازمان باتوجه به وظایفی که برای آن در نظر گرفته شده است می بایست در جهت برقراری سیستم مدیریت کیفیت خط مشی واهداف کیفیت را برای سازمان تعیین نماید .به این منظور مدیریت بر اساس رسیدن به اهداف معین شده بایستی خط مشی را تعیین کند . مدیریت باید میزان رضایتمندی مشتری (در اینجا منظور ایران خودرو ) و مصرف کنندگان را اندازه گیری و بررسی نماید و بر این اساس "بهبود مستمر " را در دستور کار خود قرار دهد .

مسئولیت واختیار دیگر مدیران در ردة میانی سازمان وشرح وظایف کلیة پرسنل لازم است که توسط مدیریت مشخص شده باشد.

با توجه به آنکه مدیریت نهایتاً تنها مسئول در مقابل وجود محصول نامرغوب دراین شرکت است لذا مدیریت خود را نماینده مشتری در سازمان می داند .

از دیگروظایفی که بر عهده مدیریت می باشد تأمین منابع مورد نیاز شرکت است , که باید آنها را در اختیار نمایندگان مختلف خود در بخشهای مختلف سازمان , برای دستیابی به حداکثر رضایتمندی کلیة طرفهای ذینفع در شرکت , قرار دهد.

مدیریت همچنین موظف است بازنگری مدیریت را در دستور کار خود قرار دهد, به این منظور نماینده مدیریت باید هر شش ماه تمامی مسائل وموارد مثبت ومنفی در رابطه با استقرار سیستم کیفیت ونگهداری سیستم را به مدیر عامل گزارش دهد این موارد اکثراًشامل: میزان برگشتی , میزان ضایعات , و میزان مغایرت ها با استاندارد و ...

هدف از انجام بازنگری های مدیریت شش ماهه حصول اطمینان از رسیدن به اهداف سازمان است .

ازدیگر مسئولیتهای مدیریت تعیین طرح تجارت است, هرچند دراین شرکت مدیریت درتعیین طرح تجارت تنها در مقابل شرکت ایران خودرو مسئولیت دارد .

دیگر مسئولیت مدیریت ایجاد انگیزش وتفویض اختیار ورضایتمندی در کارکنان است.

در پایان لازم به توضیح است که نمایندگی مدیریت در شرکت محور سازان ایران خودرو بر عهده واحد تضمین کیفیت و در واقع مدیر آن واحد می باشد.







شناخت وتحلیل وضع موجود ازمدیریت منابع وتحقق محصول

گزارش شناخت و تحلیل وضع موجود از مدیریت منابع و تحقق محصول

در شرکت محورسازان ایران خودرو مدیریت منابع و تحقق محصول ذکر شده در استاندارد ISO 9001 با توجه به وضع خاص شرکت به آن مفهوم خواسته شده در استاندارد اجرا نمی شوند .

در حقیقت این بخشها بر اساس بند APQP که در ISO/ TS 16949-99 آمده است در شرکت عمل می شود که Document های آن در بخش مهندسی قرار دارد و از اختیار واحد تضمین کیفیت خارج می باشد .

آنچه که در نظامنامة کیفیت سازمان در مورد مدیریت منابع آمده به شرح زیر است :

نیازمندیهای مربوط به منابع در سازمان مشخص گردیده و با توجه به آنها منابع لازم نظیر استفاده از نیروی متخصص و آموزش دیده و در مدیریتهای اجرایی و امور اپراتوری و همچنین ممیزیهای داخلی و مشاغلی که عملکرد آنها منجر به تائید فعالیتهایی می گردد در چارچوب (( سیستم کیفیت پیش بینی شده ))‌ APQPهستند .





شناخت وتحلیل وضع موجود از اندازه گیری ، تجزیه و تحلیل و بهبود



گزارش شناخت و تحلیل وضع موجود از اندازه گیری ، تجزیه و تحلیل و بهبود :

در جهت اجرای این بند ، در سیستم مدیریت کیفیت شرکت محور سازان ایران خودرو فرآیند اندازه گیری ، تجزیه و تحلیلی و بهبود فرآیندهای سازمان در پنج گام به شرح زیر انجام می شود .

1- شناسایی کامل فرآیندها :

در این زمینه واحد تضمین کیفیت فرآیندهای جاری در سازمان را شناسایی می کند وبر اساس اهمیت آنها فرآیند ها را در سه دستة :

الف )‌ فرآیندهای اصلی با نشان A

ب ) فرآیندهای مدیریتی با نشان M

ج ) فرآیندهای پشتیبانی با نشان P

دسته بندی می نماید و آنها را مشخص می کند .

2 ـ ماتریس ارتباطات :

واحد تضمین کیفیت ماتریسی را تحت عنوان ماتریس ارتباطات طراحی می کند که بر

اساس واحدهای مندرج در ساختار سازمانی و فرآیندهای دسته بندی شده ساخته می شود .در این ماتریس فرآیندها در ستون اول سمت راست وارد می گردند واحدهای سازمانی در بالاترین سطر ماتریس به نام یا علامت اختصاری نوشته می شوند به این ترتیب نقش هر واحد درانجام هر فرآیند درسطرها و ستونهای دیگر ماتریس باشد نشانة A و M و P مشخص می گردد به بیان دیگر در انجام هر فرآیند درجه اهمیت هر کدام از واحدهای دخیل در انجام آن فرآیند مشخص می شود . نمای کلی این ماتریس به پیوست ارائه گردیده .

3 ـ برای هر فرآیند پارامتری تعیین می شود که نشانگر میزان موفقیت و انجام درست آن فرآیند می باشد و معمولاً‌ مقداری بر حسب درصد واحد آن می باشد .

4 ـ اندازه گیری پارامترها :

برای سنجش و تحلیل وضعیت فرآیندها بایستی پارامترهای تعیین شده برای آنها اندازه گیری می شود این اندازه گیری بر اساس جدول برنامة بهبود که تهیة آن در روش اجرایی زیر آمده است تهیه می شود .

1 ـ روش اجرایی سنجش و عملکرد و فرآیند بر اساس نمودار PDCA دمینگ

2ـ روش اجرایی بهبود مستمر

نمای کلی این جدول طرز تهیة آنرا به طور واضح نشان می دهد که این نمای کلی به پیوست این بخش آمده است .

در فرم برنامه بهبود که نمونه آن در صفحه بالا آورده شده است ابتدا نام واحدی را که مورد سنجش واقع می‌شود وارد می‌گردد . در بند بعدی هدف این سنجش و ملاحظات مربوط به آن که از فرایندهای اندازه‌گیری و تجزیه تحلیل حاصل شده وارد می‌گردد . سپس در بند شرح هدف با پرداختن به جزییات هدف اصلی آنها را به طور کامل شرح می‌دهیم و در ستونهای مقابل مورد ارزیابی قرار می دهیم .

در این ستونها ابتدا وضعیت فعلی را براساس شاخص کنترلی ( پارامتر ) که در ستون بعدی آمده وارد می‌کنیم . در ستوا بعدی جهت بهبود را با بهره گیری از پیکانهایی که جهتآنها رو به بالا یا پایین است مشخص می‌شود .

در شرکت محورسازان ایران خودرو در وضعیت ثابت یا بدون تغییر جهت بهبود را رو به پایین در نظر می‌گیریم . سپس در بند مربوط به « شرح اقدام » شرح اقدامات اصلاحی که باید انجام شود را وارد می‌کنیم . سپس در ستون بعدی وضعییت آتی را با کمک شاخص کنترلی پیش‌بینی می‌کنیم . در سه ستون باقی مانده بعدی زمانهای شروع برنامه بهبود و دوره ارزیابی آن به همراه افراد مسئول برنامه بهبود مشخص می‌شود .

2ـ4ـ سیستم کیفیت :

1-2-4- کلیات:

شرکت محور سازان ایران خودرو سیستم کیفیت خود را بر مبنای الگوی استاندارد 2000ـ9001 ـ I SO و شرایط اجرایی ایجاد نموده تا بدینوسیله نیازمندیهای تعیین شده در استاندارد مذکور و نیازمندیهای مشخص شده را ایجاد ، مدون و نگهداری نماید.

در همین راستا نظامنامه کیفیت بعنوان بالاترین سطح 2000ـ 9001 ـ ISO را بصورت کلی و همچنین ساختار مدارک سیستم کیفیت را بیان می نماید .

مسئولیت تهیه و بازنگری نظامنامه کیفیت را بعهده مدیر تضمین کیفیت می باشد .

نظامنامه‌کیفیت پس از‌تصویب مدیریت عامل‌که با درج امضای ایشان بر روی‌جلد نظامنامه مشخص می‌گردد . توسط مدیر تضمین کیفیت معتبر و نسخ آن توزیع می گردد.

مدیر تضمین کیفیت مسئولیت دارد در دوره های یکساله نظامنامه کیفیت را بازنگری و در صورت لزوم اصلاحات لازم را در آن اعمال نماید.

دومین سطح مدارک سیستم کیفیت روشهای عمومی است . در روشهای عمومی توضیح داده شده است که چه کاری ؟ توسط چه کسی ؟ چه موقع ؟ و چگونه ؟ انجام می شود.

در سیستم کیفیت شرکت محورسازان ایران خودرو در مورد فعالیتهای مرتبط با نیازههای 94ـ9001 ـ I SO

استاندارد روش اجرایی مربوطه تهیه گردیده است .

لیست روشهای عمومی سیستم کیفیت در لیست 201 – L Q A آورده شده است .

سومین سطح مدارک سیستم کیفیت شامل دستور العمل کاری می باشد که در این مدارک چگونگی نحوه انجام فعالیتها شرح داده شده است . لیست دستور العمل کاری سیستم کیفیت آورده شده است .

چهارمین سطح مدارک سیستم کیفیت شامل سوابق اجرایی نظام کیفیت ، فرمها ، استاندارد مرجع ، شناسنامه های محصول ، کالا و … می باشد ، این سطح نشان دهنده چگونگی عملکرد نظام کیفیت می باشد.



2-2-4- روشهای اجرایی سیستم کیفیت :

الف – روشهای عمومی فعالیتهای مرتبط با نیازهای استاندارد94ـ9001 ـ I SO تهیه شده است . روشهای عمومی به گونه ای تهیه شده اند که با خط مشی کیفی شرکت سازگار باشند .

ب – امور اجرایی سیستم کیفیت براساس روشهای عمومی و دستور العمل های مدون شده اجرا می شوند ، در مدارک مذکور با توجه به پیچیدگی کار وشیوه های بکار رفته ، محدوده و جزئیات امور درج شده است .

ج ـ در روشهای سیستم کیفیت با توجه به گستردگی امور ،‌در صورت نیاز به دستور العمل های اجرائی اشاره شده است.



3-2-4- طرح ریزی کیفیت :‌

الف – در سیستم کیفیت شرکت محور سازان ایران خودرو برای کالاها ، محصولات میانی و محصولات نهایی مشخصات برنامه های بازرسی مربوطه مطابق سیستم منتقل شده از موجود می باشد و نیازهای کیفیتی از طریق آنها برآورده می گردد.

در هنگام تغییر در پارامترهای تعریف شده ، واحد مهندسی مسئول بررسی ،تهیه و تائید مدارک می باشد و کنترل کیفیت مسئولیت بررسی و تهیه برنامه های بازرسی مورد نیاز را بر عهده دارد.

ب ـ کلیه مشخصات مورد نیاز جهت حصول اطمینان از کیفیت کالاها و محصولات در شناسنامه های مربوطه و مدارک تالبوت ثبت گردیده است .

ج ـ جهت حصول اطمینان از سازگاری هماهنگی امور مختلف در شناسنامه های کالا و مدارک تالبوت و برنامه های بازرسی مراتب کار از طریق اخذ تائید از واحدهای ذیربط انجام می گیرد.

د ـ در تهیه برنامه های بازرسی ، بازرسی ها و کنترل های مورد نیاز تعیین و ثبت می گردد.

ه ـ واحد کنترل کیفیت مسئولیت دارد هر گونه نیاز جهت افزایش سطح کنترل ها را تحت بررسی داشته و نیازهای خود را به مدیریت شرکت منتقل نماید تا جهت تامین آنها برنامه ریزی لازم صورت پذیرد.

وـ در روشهای اجرائی سیستم کیفیت بازرسی های مواد اولیه ،‌ محصول میانی و محصول نهایی و همچنین برنامه های بازرسی پیش بینی و مدون شده است تا روش تصدیق مناسب در کلیه مراحل تولید ونیز ورود مواد اولیه مشخص گردد.

ز ـ در سیستم کیفیت شرکت محور سازان خودرو در کلیه مراحل بازرسی مواد اولیه ،‌محصول میانی و محصول نهایی معیارهای پذیرش کالاهای مورد بازرسی در برنامه های بازرسی آورده شده است.

ح ـ‌در کلیه روشهای اجرایی و دستور العملهای سیستم کیفیت نحوه ثبت سوابق در صورت نیاز فرمهای مربوطه معرفی شده اند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد