پروژه پایان نامه پروپوزال سمینار

بهترین پروپوزال‌ها و پایان‌نامه‌ها و سمینارها

پروژه پایان نامه پروپوزال سمینار

بهترین پروپوزال‌ها و پایان‌نامه‌ها و سمینارها

گزارش کارآموزی زراعت،جهاد کشاورزی شهرستان مینودشت بخش گالیکش نبات

گزارش کارآموزی زراعتجهاد کشاورزی شهرستان مینودشت بخش گالیکش نبات در 53 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی کشاورزی و زراعت
فرمت فایل doc
حجم فایل 9020 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 53
گزارش کارآموزی زراعت،جهاد کشاورزی شهرستان مینودشت بخش گالیکش نبات

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

گزارش کارآموزی زراعت-جهاد کشاورزی شهرستان مینودشت بخش گالیکش نبات در 53 صفحه ورد قابل ویرایش
پیش گفتار
کشاورزی به عنـوان یکی از مهم تـرین بخش هـا در سـاختار اقتصـاد کلان کشـور به شمار آمده و محوریت این بخش در برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فـرهنگی کشـور طی سال های بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مطرح بوده است. با توجه به اینکه بشر در هر زمان و تحت هـر گـونه شـرایط رشـد و تـوسعه صنعتی و فـن آوری جدید، از تولیدات کشاورزی به ویژه مـواد خوراکی بی نیاز نبوده و نخواهد بود، لذا پیوسته یکی از نگرانی های اصلی سیاستگذاران و دولتمـردان کشـورها، تأمین مـایحتاج عمومی و امنیت غذایی بوده و می باشد. افزایش تولیدات کشاورزی، نیل به خود کفـایی نسبی و در یک کلام امنیت غذایی در کشور، مستلزم بهره گیری بهینه از دانش و فـن آوری هـای جدید کشاورزی متناسب با شرایط آب و هوایی مناطق مختلف کشورخواهد بود و این مهـم، زمانی تحقق خواهد یافت که به امر پژوهش به طور اعم و تحقیقات کشاورزی بطور اخص توجه کافی مبذول شود.
فهرست
فصل اول
- تاریخجه سازمان ……………....……………………................1
- قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی ..............................................1
الف_ سیاست گذاری ، برنامه ریزی و نظارت..........................................3
ب_امور پژوهش ، آموزش و ترویج ....................................................3
ج_ امور منابع طبیعی و آبخیزداری......................................................4
د_ امور زیربنایی کشاورزی و توسعه روستایی........................................4
ه_ امور کشاورزی، دام و آبزیان.........................................................4
ز_ امور حمایتی............................................................................5
- شـرح وظایـف وزارت جهاد کشاورزی ..............................................6
الف_ سیاست گذاری ، برنامه ریزی و نظارت.........................................6
ب_ امور پژوهش ، آموزش و ترویج ...................................................6
ج_ امور منابع طبیعی و آبخیزداری .....................................................6
د_ امور زیربنایی کشاورزی و توسعه روستایی .......................................7
ه_ امور کشاورزی، دام و آبزیان ........................................................7
ز_ امور حمایتی............................................................................8
فصل دوم
- معاونت امور زراعت
- وظایف ...................................................................................9
- جدول آماری سطح زیر کشت محصولات زراعی استان گلستان ................. 10
- پیشرفت علم علف های هرز در ایران ...............................................11
- GIS ابزاری کارآمد در تحقیقات علف های هرز..................................11
- اهداف مبازرزه با علفهای هرز........................................................12
- بررسی مقایسه ای آللوپاتی و رقابت .................................................12
- کم توجهی به اهمیت خسارت علف های هرز.......................................13
-جایگاه کنترل علف های هرز سبزی و صیفی در ایران ...........................13
- مبارزه شیمیائی با علف های هرز کلزا ............................................ 13
- جنبه هائی از کنترل یولاف وحشی درمزارع گندم ................................14
- بیماری ساق سیاه کلزا رو به گسترش است ....................................... 15
- آشناسایی با علفکشها ..................................................................16
- آشنایی با سموم جدید شته کش – مبارزه با علفهای هرز و بیماری کلزا.........17
- آشناسایی آفات برگخوار کلزا ........................................................18
- کشت گندم .............................................................................19
- مشاهده بیماری زنگ زرد دراوایل بهار........................................... 21
- مشاهده فوزاریوم گندم در نیمه اول اردیبهشت ماه ................................22
- آشنایی با علفکش های نازک برگ و علف کش های پهن برگ ...................23
- زمینها کوچک است، شالیکاری صرف نمی کند.................................... 24
- زیتون.................................................................................. 25
فصل سوم
- فرمهای گزارش پیشرفت کارآموزی از شماره 9-1
- فرم پایان دوره کار آموزی
تاریخچه
تنوع اقلیمی ، وجود منابع و ذخایر غنی، امکان ایجاد اشتغال مولد کم هزینه و زودبازده و وجود مزیت نسبی در تولید و صدور محصولات ، از جمله قابلیت های بخش کشاورزی است.
23 درصد شاغلان کل کشور در این بخش اشتغال دارند و 26 درصد تولید ناخالص داخلی ،26 درصد صادرات غیر نفتی و بیش از 80 درصد غذای کشور در بخش کشاورزی تامین می شود.
این بخش از نظر تولید، اشتغال، صادرات، حفاظت و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی و خدادادی ، توسعه تحقیقات و فنآوری ها و توسعه مشارکت های مردمی، یکی از ارکان مهم اقتصاد و امنیت کشور به حساب می آید.
بخش کشاورزی و توجه به توسعه و عمران روستا ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره مورد اهتمام و تایید قانونگذاران ، برنامه ریزان و دستگاه های اجرایی و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرصه کشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آمده است.
اما به علت برخی ناهماهنگی ها و سیاست ها، نظام ها و روش های ناکارا، تداخل وظایف ، دوباره کاری ها .... و بروز حوادث طبیعی (نظیر خشکسالی و سیل) بخش کشاورزی در سال های اخیر با دشواری هایی روبه رو بوده که مانع از رشد مطلوب این بخش شده است.
به منظور رفع این نابسامانی ها و نارسایی ها، براساس قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دولت مکلف شده تا در جهت اصلاح نظام اداری ، کاهش تصدی های غیر ضروری، ارتقای بهره وری و کارایی نیروی انسانس و مدیریت دستگاههای اجرایی، حذف موازی کاری ها .... و تجمع امور کشاورزی ، دام، توسعه و عمران روستایی تدابیر لازم را اتخاذ کند. در این راستا، لایحه ادغام وزارتخانه های جهادسازندگی و کشاورزی و تشکیل وزارت جهاد کشاورزی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه شد و پس از تصویب هیات وزیران در تاریخ بیست و ششم مرداد ماه سال 1379 با قید یک فوریت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. این لایحه پس از ماه ها بحث و بررسی کارشناسان ، سرانجام در تاریخ ششم دی ماه سال 79 به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و در تاریخ دهم دی ماه 1379 توسط شورای نگهبان تایید شد.
نظربه اهمیت این قانون و ضرورت آگاهی همکاران از مفاد آن لازم دیدیم تا متن کامل «قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی» را منتشر کنیم.
امید است با تلاش همه اعضای خانواده بزرگ "جهاد کشاورزی" زمینه های تحقق این قانون فراهم شود و در آینده ای نزدیک شاهد توسعه پایدار کشاورزی ایران باشیم.
ماده 1_ در راستای اصلاح و بهسازی تشکیلات دولت و به منظور فراهم آوردن موجبات توسعه پایدار کشاورزی و منابع طبیعی و افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی در جهت تامین امنیت غذایی، رشد سرمایه گذاری، عمران و توسعه روستاها و مناطق عشایری و در جهت انسجام بخشیدن به برنامه ها و سیاست ها و رعایت پیوستگی وظایف و استفاده بهینه از امکانات و نیروی انسانی موجود، وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی ادغام و وزارت جهاد کشاورزی با کلیه اختیارات و وظایفی که وزارتخانه های مذکور به به موجب قوانین و مقررات مختلف دارا بوده اند، تشکیل می شود.
ماده 2_ کلیه مسئولیت ها و اختیارات مربوط به وزیر و وزارت کشاورزی و وزیر و وزارت جهاد سازندگی به وزیر و وزارت جهاد کشاورزی محول می شود. شرح وظایف تفضیلی وزارت جهاد کشاورزی بر اساس مفاد این قانون و بندهای لازم الرعایه مندرج در ماده 2 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجنماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با جهت گیری در تقویت وظایف راهبردی و نظارتی و کاهش وظایف اجرایی و تصدی و واگذاری آنها به بخش غیر دولتی در چهارچوب قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و حذف وظایف تکراری و غیرضروری و انتقال وظایف قابل واگذاری به دیگر وزارتخانه ها ظرف سه ماه پس از تصویب این قانون و با پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت جهاد کشاورزی به تصویب هیئت وزیران در حدود مقررات و رعایت اصل 133 قانون اساسی می رسد.
تبصره 1_ وزارت جهاد کشاورزی موظف است بر اساس تکالیف برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کلیه واحدها ، موسسات و شرکت های وابسته و تحت پوشش را که قابل واگذاری می باشند، تعیین و حداکثر تا پایان سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نسبت به واگذاری آنها به بخش خصوصی اقدام کند.
تبصره?_ به منظور صرفه­جویی در هزینه­ها و پاسخگویی سریع به مردم و جلوگیری از کارهای موازی و دوباره کاری وزارت جهاد کشاورزی موظف است کلیه مراکز اداری بخش کشاورزی را در مراکز استان، شهرستان و بخش در سازمان واحدی متمرکز کند. 1
ماده 3_ کلیه امکانات ، اعتبارات ، تمهیدات، اموال و دارایی ها و کارکنان وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی به وزارت جهاد کشاورزی منتقل می شود.
تبصره – به دولت اجازه داده می شود به منظور بهبود ساختار نیروی انسانی وزارت جهاد کشاورزی و واحدهای تابعه آن با پیش بینی ساز و کار تشویقی مناسب نسبت به بازخریدی و یا بازنشسته کردن کارکنان مازاد با توافق طرفین و یا انتقال آنان به سایر وزارتخانه ها و سازمان اقدام کند.
ماده 4_ کلیه سازمان ها، موسسات دولتی و عمومی غیر دولتی و شرکت های دولتی وابسته و تابعه وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی به وزارت جهاد کشاورزی وابسته می شوند. هر گونه تغییر در جایگاه سازمان ها و موسسات و شرکتهای دولتی مذکور به تصویب شورای عالی اداری می رسد.
تبصره – حکم مذکور در این ماده در خصوص سازمان ها و موسسات و شرکتهای غیر دولتی نسبت به سهام دولت نیز جاری است .
ماده 5_ به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اجازه داده می شود در سال 1379 ، حسب پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی در محدوده اعتبارات مصوب ، نسبت به هر گونه اصلاح ، جابجایی ، تغییر ردیف ، کاهش یا افزایش اعتبار ردیف های بودجه ای وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی به نحوی که حداکثر تسهیلات لازم را برای اجرای این قانون فراهم نموده و اخلالی در اداره امور وزارت جهاد کشاورزی ایجاد نشود، اقدام نماید.
ماده 6_ وزارت جهاد کشاورزی دارای مقررات اداری مالی و استخدامی خاص خواهد بود که ظرف شش ماه با پیشنهاد دولت به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.
تبصره – تا تصویب مقررات اداری مالی و استخدامی وزارت جهاد کشاورزی ، مقررات مورد عمل هر واحد در خصوص کارکنان و فعالیت های واحد مجری خواهد بود.
ماده 7_ وزارت جهاد کشاورزی موظف است حداکثر ظرف مدت پنج ماه پس از تصویب این قانون با رعایت سیاست های مربوط به جلوگیری از گسترش تشکیلات دولت و اصل صرفه جویی و استفاده بهینه از امکانات ، تشکیلات وزارتخانه را تهیه کند و پس از تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به مرحله اجرا در آورد.
ماده 8_ توسعه و حمایت از صنایع کوچک تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و صنایع روستایی در چارچوب سیاستهای صنعتی کشور به عهده وزارت جهاد کشاورزی است. مصادیق این صنایع توسط هیئت وزیران تعیین خواهد شد.
تبصره – به منظور افزایش بهره وری در بخش کشاورزی ، وزارت جهاد کشاورزی موظف است با اتخاذ سیاستهای حمایتی و تشویقی زمینه توسعه و ارتقای فنا آوری در تولید ماشین آلات و ادوات مورد استفاده در بخش کشاورزی را فراهم سازد.
ماده 9_ کلیه وزارتخانه ها ، موسسات و شرکت های دولتی که به نوعی مبادرت به انجام فعالیت های کشاورزی می کنند، موظفند فعالیتهای خود را در چارچوب سیاست های وزارت جهاد کشاورزی انجام دهند.
ماده 10_ به منظور هماهنگی سیاستگذاری در زمینه تامین توزیع و مصرف آب کشور، شورایی به نام شورای عالی آب متشکل از وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنایع و معادن کشور ورئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، یک نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر و دو نفر از متخصصان بخش کشاورزی به حکم رئیس جمهور تشکیل می شود. ریاست عالیه این شورا با رئیس جمهور یا معاون اول ریاست جمهوری خواهد بود. تصمیمات این شورا با تصویب هیئت وزیران یا کمیسیون مذکور در اصل 138 قانون اساسی برای دستگاه های ذیربط لازم الاجراست.
ماده 11_ ترتیبات و هماهنگی های لازم بین وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تقاضا، تامین و مصارف آب کشاورزی و آبزی پروری ظرف سه ماه از تصویب این قانون به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
ماده 12_ وزارت جهاد کشاورزی موظف است در جهت حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، نسبت به تشکیل صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی با مشارکت تولید کنندگان اقدام نماید.
اساسنامه این صندوق ها توسط وزارت جهاد کشاورزی تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
سرمایه اولیه این صندوق ها از محل کمک های دولت، فروش اموال و امکانات مازاد این وزارتخانه که پس از فروش به خزانه داری کل واریز و معادل صد درصد آن تا مبلغ یک هزار میلیارد ریال تخصیص یافته تلقی می شود، تامین می گردد.
ماده 13_ به منظور اعمال مدیریت یکپارچه در مزارع ، وظایف مدیریت توزیع و مصرف آب بر اساس قانون توزیع عادلانه آب مصرف 1363 که به عهده وزارت کشاورزی بوده عینا" به وزارت جهاد کشاورزی محول می شود.
2
ماده 14_ به منظور حمایت از تولید کنندگان بخش کشاورزی ، دولت موظف است در حدود بودجه سنواتی اقدامات زیر را انجام دهد.
الف_ قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی از قبیل گندم ، برنج ، شکر ، خرما، ذرت ، پنبه و سایر محصولات تضمینی را با موافقت وزیر جهاد کشاورزی تعیین نماید.
ب _ با خرید به موقع تولیدات داخلی موضوع بند (الف) این ماده و جلوگیری از توزیع بی موقع محصولات وارداتی کشاورزی و تنظیم بازار، در حمایت از تولید کنندگان داخلی بخش کشاورزی اقدام نماید.
ماده 15_ این قانون از تاریخ تصویب لازم الاجرا است و کلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون لغو می شود
وزارت جهاد کشاورزی _ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
هیات وزیران در جلسه مورخ 2/4/1381 بنا به پیشنهاد شماره 9041/89_ 13899/105 مورخ 7/9/1380 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد ماده (2) قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی – مصوب 1379_ شرح وظایف تفضیلی وزارت جهاد کشاورزی را به شرح زیر تصویب نمود:
الف_ سیاست گذاری ، برنامه ریزی و نظارت:
1_ تعیین سیاست ها و راهبردهای مربوط به بخش کشاورزی ، توسعه و عمران روستاها و مناطق عشایری و همچنین تنظیم و اجرای برنامه های توسعه کشاورزی در چارچوب سیاست های توسعه پایدار.
2_ انجام بررسی ها و اقدامات لازم به منظور برنامه ریزی تولید و تامین نیاز کشور به محصولات و فرآورده های کشاورزی و دامی و توسعه صادرات با رعایت مزیت های نسبی در چارچوب سیاست های بازرگانی کشور.
3_ تهیه تدوین اجرا و به هنگام سازی نظام های اطلاع رسانی کشاورزی و روستایی و استقرار نظام های آماری .
4_ تهیه استانداردها و ضوابط و برنامه ریزی لازم در زمینه تاسیسات و زیرمساخت های مورد نیاز تولید و تولید کنندگان بخش کشاورزی.
5_ نظارت و ارزشیابی عملکرد و فعالیت های موسسات و شرکت های وابسته به وزارتخانه و ایجاد هماهنگی های برنامه ای و عملیاتی لازم.
6_ نظارت و ارزشیابی برنامه ها، طرح ها، فعالیتها و اقدامات در حیطه وظایف وزارت جهاد کشاورزی به منظور سنجش میزان کارایی و اثر بخشی آن ها .
ب_امور پژوهش ، آموزش و ترویج :
1_ انجام پژوهش های کاربردی و توسعه ای در زمینه های زیر
الف_ آب و خاک ، اصلاح بذر و نهال ، اصلاح نژاد، پرورش دام و آبزیان ، جنگل و مرتع و آبخیزداری آفات و بیماریهای گیاهی و راه های مبارزه با آن .
ب_ بهره برداری از فنون پیشرفت بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک در بخش کشاورزی ، تدوین شیوه های مناسب و استفاده از فناوری های نوین توسعه کشاورزی و دامی متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور.
ج_ افزایش بهره بروری ، کاهش ضایعات و بهبود کیفی تولید محصولات و فرآورده های بخش کشاورزی.
د_ بیماری ها ، مایه ها ، سرم ها و مواد بیولوژیک لازم برای پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی آبزیان و مشترک انسان و دام و تهیه و تولید آنها در کشور.
2_ حفاظت جمع آوری ، ارزیابی ، احیا و توسعه ذخایر توارث ژنتیکی ، تنوع زیستی گیاهی و ژرم پلاسم گیاهان زراعی ، باغی ، زینتی ، دارویی ، مرتعی ، جنگلی و دام و آبزیان و میکروارگانیزم ها و حشرات مفید و زیان آور کشاورزی در چارچوب وطایف محول شده .
3_ مطالعه و تحقیق به منظور توسعه کشاورزی و ارتقای جایگاه آن در اقتصاد ملی و توسعه روستایی و عشایری.
4_ برنامه ریزی و اجرای آموزش های علمی – کاربردی و فنی – حرفه ای شاغلان بخش کشاورزی و صنایع روستایی در چهارچوب سیاست های مصوب و همچنین آموزش روش ها و فنون نوین کشاورزی و دامداری به تولید کنندگان مربوط .
5_ مطالعه، طراحی و بهینه سازی الگوها و نظام های تولید و بهره برداری در بخش کشاورزی و ارزیابی و اصلاح مستمر آنها.
6_ برنامه ریزی و ارائه نتایج پژوهش های انجام شده به کارکنان ، تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی و نیز شناخت مسائل و مشکلات آنها و اقدام در جهت رفع آن از طریق اجرای برنامه های ترویجی
کشت گندم
سلام . در این مقاله می خواهم با توجه به فصل کشت گندم مطالبی را در مورد کشت این محصول عنوان کنم .
گندم Triticum Sativum
در ابتدای هر کشتی باید زمین را آماده نماییم . نکته مهم در آماده سازی بستر بذر با توجه به اینکه گندم به نشست خاک در بعد از رویش فوق العاده حساس است شخم را بایستی حدود یکماه قبل از کاشت انجاه دهیم . در مورد کاشت گندم بلافاصله بعد از انجام شخم های عمیق خودداری کنیم گندم به نوع شخم حساسیت ندارد و بیشتر شخم سطحی را انجام می دهند . تسطیح خاک نیز یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد زدن لولر بایستی همزمان باشد با عملیات تهیه زمین و بستر بذر زدن لولر باعث می شود که عمق بذر تنظیم شده باقی بماند و آبیاری نیز تسهیل می گردد .
تاریخ کاشت در مناطق سردسیر باید دو ماه قبل از یخبندان ممتد باشد که در مهرماه می باشد . برای هر روز تاخیر در کاشت ?? به میزان بذر اضافه می کنیم . زمانی باید کشت شود که در زمان سرما به ? برگی رسیده باشد .
در مورد نیاز کودی گندم باید بگویم که برای تعیین دقیق آن نیاز به آزمایش خاک می باشد .
ازت : بصورت نیترات جذب می شود و آمونیم و اوره فرمهای قابل جذب بعدی می باشد و اهمیت کمتری دارد .تلفات گازی ازت بدلیل نیترات زدایی و غرقاب بودن زمین می باشد و تلفات گازی آونیاک بر اثر پخش در سطح خاک می باشد . برای کاهش تلفات بهتر است کود سرک را با آب حل کنیم و زمانی ک.د را در مسیر آب قرار دهیم که نصف کرت یا فارو را آب رفته باشد . ??? تا ??? کیلو اوره در هنگام کاشت - پنجه زنی - ساقه رفتن و تشکیل سنبله مصرف می شود . بهتر در هنگام کاشت ?? کیلو و در هنگام پنجه زنی و ساقه رفتن ??? کیلو و در مرحله تشکیل سنبله ?? کیلو در هکتار مصرف کنیم .
فسفر : فسفر تمایل به جمع شدن در سطح خاک دارد . فرم محلول فسفر بیشتر
قابل جذب می باشد . ازت و فسفر در تعامل با هم می باشند . فسفر توسط نوک
ریشه جذب می شود . فسفر را بهتر است با شخم به عمق خاک بفرستیم . ??? -
??? کیلو سوپر فسفات تریپل در هکتار نیاز می باشد .
پتاسیم : کند جذب است . باعث بزرگ شدن دانه و افزایش کیفیت گندم و افزایش
مقاومت به تنش خشکی و مقاومت به آفات و امراض می باشد . ??? -??? کیلو
فسفات پتاسیم در هکتار نیاز است .
علاوه بر عناصر پر مصرف گندم به عناصر کم مصرفی نیز احتیاج دارد . سولفات روی ??
کیلو و سولفات آهن ?? کیلو در هکتار نیاز می باشد .
ارقام الموت? بزوستایا ? زرین و شهریار ارقام زمستانه می باشند که باید از ?? - ? مهر کاشته شوند . ارقام بک کراس روشن و الوند نیمه زمستانه هستند که باید از ?? مهر تا ?? آبان کاشته شوند .
??? تا ??? کیلو بذر در هکتار نیاز می باشد . نکته مهم در آبیاری این است که باید در پاییز ? آب به گندم بدهیم .
داشت :
در مرحله داشت گندم یکی از مواردی که اهمیت زیادی دارد مبارزه با علفهای هرز می باشد . چون گندم یک گیاه باریک برگ می باشد علفهای هرز پهن برگ را به راحتی می توان کنترل نمود . برای کنترل آنها از سموم تو فور دی و گرانستار استفاده می شود . در مصرف تو فور دی باید دقت کنیم که زمان مصرف آنرا رعایت کنیم زیرا ممکن است که محصول خودمان نیز از بین برود . تو فور دی را باید بعد از ? -? برگی گندم تا زمانی که بند دوم ساقه گندم تشکیل شده مصرف کنیم . و به میزان ? - ?.? لیتر در هکتار باید مصرف کنیم .
گرانستار : میزان مصرف ?? - ?? گرم در هکتار است . از مرحله ? برگی گندم تا تشکیل بند دوم ساقه باید مصرف شود . آزمایشات نشان می دهد که اختلاط این دو سم با هم نتیجه بهتری می دهد به این صورت که ??- ?? گرم گرانستار + ?- ?. لیتر تو فور دی به هم مخلوط شود و مصرف گردد .
برای از بین بردن علفهای باریک برگ مثل یولاف از سمومی مانند آونج به میزان ? لیتر در هکتار در مرحله پنجه زنی گندم استفاده می شود و قابل اختلاط با تو فور دی می باشد . تاپیک علفهای یولاف و لولیم را کنترل می کند . رای گندم مصرف می شود و با گرانستار قابل اختلاط است و به میزان ? لیتر در هکتار مصرف می شود .
19
ایلوکسان : بهترین لولیم کش است و چچم را کنترل می کند . به میزان ?.? لیتر در هکتار استفاده می شود .
پوماسوپر : یولاف را کنترل می کند و در گندم و جو استفاده می شود به میزان ?- ?. لیتر در هکتار و با گرانستار قابل اختلاط است .
نکته : علف کشهای باریک برگ را باید قبل از پنجه زنی علف هرز مصرف کنیم .
آفات و بیاریها :
سن گندم : سن کندم در دو مرحله خسارت می زند . اولین مرحله سن مادر است
که در بهار هنگامی که دما به حدود ?? درجه می رسد از مخفی گاه زمستانه خود بیرون می آید و به مزارع حمله می کند. سن مادر از برگها و جوانه انتهایی تغذیه می کند و باعث از بین رفتن گندم می شود . برای مبارزه باید به جمعیت آن در مزرعه دقت کرد در مزارعی که بیشتر از ? تن عملکرد دارند تعداد ?- ? سن مادر در متر مربع را باید مبارزه نمود . بعد از تغذیه سن مادر در پشت برگها تخم گذاری می کند که سن پوره خارج شده از تخمها با مکیدن شیره دانه ها باعث خسارت می شوند . که در مزارع بابیش از ? تن عملکرد تعداد ? - ? پوره در متر مربع را باید مبارزه نمود . برای مبارزه از سم فنیتریتیون و فنتیون به میزان ?.? لیتر در هکتار مصرف می شود .
شته روسی : علایم حمله آن به گندم به این صورت است که کندم بنفش می شود و کوتوله باقی می ماند و به خوشه نمی رود . برگ در امتداد رگبرگها بنفش می شود .برای مبارزه با آن در زمان مبارزه با سن گندم آن نیز کنترل می شود .
دیگر آفات گندم خسارت چندانی نمی زنند و در هنگام مبارزه با سن گندم کنترل می شوند .
از بیماریهای گندم می توان به سیاهک آشکار اشاره نمود : بوته های بیمار قوی تر و رشد سریعی دارند . عامل بیماریزا روی گل فعالیت دارد و سنبله را به یک توده سیاه تبدیل می کند . توسط باد پراکنده می شود برای مبارزه با آن از سموم ویتاواکس و کاربندازیم بصورت پودر وتابل قابل حل در آب و به میزان ??? گرم برای ??? کیلو بذر استفاده می شود .
سیاهک پنهان : علایم آن شامل کوتاه ماندن ساقه و کاهش برگها و کوچک ماندن
برگها است و رنگ برگها در سطح گره فوقانی به آبی مایل به سبز تبدیل می شوند .سنبله ها کوتاهتر یا دراز تر هستند در هنگام خرمنکوبی دانه های آلوده شکسته و قارچ روی دانه های سالم میریزد و آنها را آلوده می کند و یا در خاک میریزد که تا ? سال قوه نامیه خود را حفظ می کند .که از زمان جوانه زنی فعالیت آن شروع می شود . برای مبارزه با آن باید بذور را با سموم ویتاواکس و کاربندازیم به میزان ??? گرم در ??? کیلو بذر صدعفونی نمود .
سفیدک سطحی : اگر در اواخر فروردینتا اوایل خرداد بارندگی زیاد باشد بروزمی کند . ابتدا در قسمتهای پایینی در سطح پهنک و نزدیک رگبرگها لکه های پراکند وکوچک و کشیده با پوشش تار عنکبوتی سفید ظاهر می شود که با افزایش ضخامت خاکستری و قهوه ای روشن می شود . برای مبارزه باید از ارقام مقاوم استفاده نمود و از ارکیبات گوگردی یا کاراتان ستفاده نمود .
گندم معمولا هر ?? -?? روز یکبار باید آبیاری شود . که معمولا گندم به ? آب نیاز دارد که شامل خاک آب که اولین آبیاری را می گویند و دوم در هنگام پنجه زنی و سوم در هنگام ساقه رفتن و چهارم هنگام گلدهی و آخر در هنگام دانه بستن می باشد .
برداشت :
هنگامی که دانه ها سخت شدند که دیگر با ناخن تقسیم نمی شدند و رطوبت دانه ??? می باشد هنگام درو می باشد . برای برداشت باید از کمباین های که معاینه فنی شده اند استفاده شود که بهتر است نو باشند و ریزش بیشتر از ?? نداشته باشند .
در پایان امیدوارم که این مطالب مورد استفاده شما قرار بگیرد
مشاهده بیماری زنگ زرد در اوایل بهار
بیماری زنگ گندم بیماری قارچی است که در اوایل بهار و در شرایط آب و هوایی مناسب ( هوای خنک حدود متوسط 15 درجه و رطوبت نسبی بالا در شرایط ابری و یا بارندگی مداوم و شبنم و مه ) بصورت جوش و یا تاولهای کوچک و یا در صورت توسعه بیماری نهایتاٌ خطوط نواری زرد و نارنجی در برگها ظاهر شده و اختلال در تغذیه و کاهش محصول را موجب می شود.در مراحل اولیه با مشاهده آلودگی لکه ای می توان با سمپاش کانونی لکه های آلوده از توسعه بیماری جلوگیری کرد . ولی در صورت ادامه بارندگی مه و شبنم لازم است سمپاشی در سطح مزرعه آلوده انجام شود.
حساس ترین زمان مبارزه زمان آلوده شدن برگ پرچم است . این برگ که در کنار خوشه و در تغذیه و پرکردن دانه ها در خوشه نقش مهمی دارد . در صورتیکه آلودگی بیش از 5 درصد سطح برگ شد لازم است سمپاشی با سموم توصیه شده انجام گیرد .
سموم توصیه شده زنگ زرد :
-1تیلت ( 75/0-5/. لیتر در هکتار )
-2آلتو ( 5/0 لیتر در هکتار )
-3بایلترن ( 5/0 کیلو در هکتار )
-4فولیکول ( 1 لیتر در هکتار )
-مقدار آب با سمپاش موتوری پشتی 250-200 لیتر و با پشت تراکتوری 350-300 لیتر در هکتار است.
-کشت ارقام مقاوم و یا عدم کشت ارقام حساس در مناطق با رطوبت بالا توصیه می گردد.
فوزاریوم از بیماریهای مهم گندم در مناطق معتدل و نیمه گرمسیری است که قارچ عامل بیماری سبب پوسیدگی ریشه طوقه و ساقه و همچنین سبب خشک شدن و از بین رفتن سنبله های گندم می شود.
بر اثر ابتلا خوشه ها به این بیماری میکوتوکسین و زهرابه های ترشح شده که مصرف آن سلامتی انسان را به خطر می اندازد .
آگر آلودگی اولیه از طریق بذر باشد گیاهچه ها ممکن است از بین برود و یا کوتاه بمانند.
این بیماری در خاکهای حاصلخیز کمتر دیده می شود . کود دهی بیش از حد و بالاخص مصرف زیاد ازت باعث حساس شدن گیاه به عامل بیماری می گردد. کشت عمیق بذر نیز در مقایسه با کشت سطحی پوسیدگی ریشه را تشدید می کند.
پاخوره گندم :
تسطیح اراضی – خودداری از مصرف بیش از حد کود ازته – تراکم بوته مناسب – عدم آبیاری غرقابی
- اگر گندم در یک جهت خوابید عامل آن باد است .
- اگر گندم در چند جهت خوابید عامل آن ورس است .

گزارش کارآموزی زراعت-جهاد کشاورزی شهرستان مینودشت بخش گالیکش نبات در 53 صفحه ورد قابل ویرایش


پیش گفتار
کشاورزی به عنـوان یکی از مهم تـرین بخش هـا در سـاختار اقتصـاد کلان کشـور به شمار آمده و محوریت این بخش در برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فـرهنگی کشـور طی سال های بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مطرح بوده است. با توجه به اینکه بشر در هر زمان و تحت هـر گـونه شـرایط رشـد و تـوسعه صنعتی و فـن آوری جدید، از تولیدات کشاورزی به ویژه مـواد خوراکی بی نیاز نبوده و نخواهد بود، لذا پیوسته یکی از نگرانی های اصلی سیاستگذاران و دولتمـردان کشـورها، تأمین مـایحتاج عمومی و امنیت غذایی بوده و می باشد. افزایش تولیدات کشاورزی، نیل به خود کفـایی نسبی و در یک کلام امنیت غذایی در کشور، مستلزم بهره گیری بهینه از دانش و فـن آوری هـای جدید کشاورزی متناسب با شرایط آب و هوایی مناطق مختلف کشورخواهد بود و این مهـم، زمانی تحقق خواهد یافت که به امر پژوهش به طور اعم و تحقیقات کشاورزی بطور اخص توجه کافی مبذول شود.







فهرست
فصل اول
- تاریخجه سازمان ……………....……………………................1
- قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی ..............................................1
الف_ سیاست گذاری ، برنامه ریزی و نظارت..........................................3
ب_امور پژوهش ، آموزش و ترویج ....................................................3
ج_ امور منابع طبیعی و آبخیزداری......................................................4
د_ امور زیربنایی کشاورزی و توسعه روستایی........................................4
ه_ امور کشاورزی، دام و آبزیان.........................................................4
ز_ امور حمایتی............................................................................5
- شـرح وظایـف وزارت جهاد کشاورزی ..............................................6
الف_ سیاست گذاری ، برنامه ریزی و نظارت.........................................6
ب_ امور پژوهش ، آموزش و ترویج ...................................................6
ج_ امور منابع طبیعی و آبخیزداری .....................................................6
د_ امور زیربنایی کشاورزی و توسعه روستایی .......................................7
ه_ امور کشاورزی، دام و آبزیان ........................................................7
ز_ امور حمایتی............................................................................8
فصل دوم
- معاونت امور زراعت
- وظایف ...................................................................................9
- جدول آماری سطح زیر کشت محصولات زراعی استان گلستان ................. 10
- پیشرفت علم علف های هرز در ایران ...............................................11
- GIS ابزاری کارآمد در تحقیقات علف های هرز..................................11
- اهداف مبازرزه با علفهای هرز........................................................12
- بررسی مقایسه ای آللوپاتی و رقابت .................................................12
- کم توجهی به اهمیت خسارت علف های هرز.......................................13
-جایگاه کنترل علف های هرز سبزی و صیفی در ایران ...........................13
- مبارزه شیمیائی با علف های هرز کلزا ............................................ 13
- جنبه هائی از کنترل یولاف وحشی درمزارع گندم ................................14
- بیماری ساق سیاه کلزا رو به گسترش است ....................................... 15
- آشناسایی با علفکشها ..................................................................16
- آشنایی با سموم جدید شته کش – مبارزه با علفهای هرز و بیماری کلزا.........17
- آشناسایی آفات برگخوار کلزا ........................................................18
- کشت گندم .............................................................................19
- مشاهده بیماری زنگ زرد دراوایل بهار........................................... 21
- مشاهده فوزاریوم گندم در نیمه اول اردیبهشت ماه ................................22
- آشنایی با علفکش های نازک برگ و علف کش های پهن برگ ...................23
- زمینها کوچک است، شالیکاری صرف نمی کند.................................... 24
- زیتون.................................................................................. 25
فصل سوم
- فرمهای گزارش پیشرفت کارآموزی از شماره 9-1
- فرم پایان دوره کار آموزی






تاریخچه
تنوع اقلیمی ، وجود منابع و ذخایر غنی، امکان ایجاد اشتغال مولد کم هزینه و زودبازده و وجود مزیت نسبی در تولید و صدور محصولات ، از جمله قابلیت های بخش کشاورزی است.
23 درصد شاغلان کل کشور در این بخش اشتغال دارند و 26 درصد تولید ناخالص داخلی ،26 درصد صادرات غیر نفتی و بیش از 80 درصد غذای کشور در بخش کشاورزی تامین می شود.
این بخش از نظر تولید، اشتغال، صادرات، حفاظت و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی و خدادادی ، توسعه تحقیقات و فنآوری ها و توسعه مشارکت های مردمی، یکی از ارکان مهم اقتصاد و امنیت کشور به حساب می آید.
بخش کشاورزی و توجه به توسعه و عمران روستا ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره مورد اهتمام و تایید قانونگذاران ، برنامه ریزان و دستگاه های اجرایی و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرصه کشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آمده است.
اما به علت برخی ناهماهنگی ها و سیاست ها، نظام ها و روش های ناکارا، تداخل وظایف ، دوباره کاری ها .... و بروز حوادث طبیعی (نظیر خشکسالی و سیل) بخش کشاورزی در سال های اخیر با دشواری هایی روبه رو بوده که مانع از رشد مطلوب این بخش شده است.
به منظور رفع این نابسامانی ها و نارسایی ها، براساس قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دولت مکلف شده تا در جهت اصلاح نظام اداری ، کاهش تصدی های غیر ضروری، ارتقای بهره وری و کارایی نیروی انسانس و مدیریت دستگاههای اجرایی، حذف موازی کاری ها .... و تجمع امور کشاورزی ، دام، توسعه و عمران روستایی تدابیر لازم را اتخاذ کند. در این راستا، لایحه ادغام وزارتخانه های جهادسازندگی و کشاورزی و تشکیل وزارت جهاد کشاورزی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه شد و پس از تصویب هیات وزیران در تاریخ بیست و ششم مرداد ماه سال 1379 با قید یک فوریت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. این لایحه پس از ماه ها بحث و بررسی کارشناسان ، سرانجام در تاریخ ششم دی ماه سال 79 به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و در تاریخ دهم دی ماه 1379 توسط شورای نگهبان تایید شد.
نظربه اهمیت این قانون و ضرورت آگاهی همکاران از مفاد آن لازم دیدیم تا متن کامل «قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی» را منتشر کنیم.
امید است با تلاش همه اعضای خانواده بزرگ "جهاد کشاورزی" زمینه های تحقق این قانون فراهم شود و در آینده ای نزدیک شاهد توسعه پایدار کشاورزی ایران باشیم.
ماده 1_ در راستای اصلاح و بهسازی تشکیلات دولت و به منظور فراهم آوردن موجبات توسعه پایدار کشاورزی و منابع طبیعی و افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی در جهت تامین امنیت غذایی، رشد سرمایه گذاری، عمران و توسعه روستاها و مناطق عشایری و در جهت انسجام بخشیدن به برنامه ها و سیاست ها و رعایت پیوستگی وظایف و استفاده بهینه از امکانات و نیروی انسانی موجود، وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی ادغام و وزارت جهاد کشاورزی با کلیه اختیارات و وظایفی که وزارتخانه های مذکور به به موجب قوانین و مقررات مختلف دارا بوده اند، تشکیل می شود.
ماده 2_ کلیه مسئولیت ها و اختیارات مربوط به وزیر و وزارت کشاورزی و وزیر و وزارت جهاد سازندگی به وزیر و وزارت جهاد کشاورزی محول می شود. شرح وظایف تفضیلی وزارت جهاد کشاورزی بر اساس مفاد این قانون و بندهای لازم الرعایه مندرج در ماده 2 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجنماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با جهت گیری در تقویت وظایف راهبردی و نظارتی و کاهش وظایف اجرایی و تصدی و واگذاری آنها به بخش غیر دولتی در چهارچوب قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و حذف وظایف تکراری و غیرضروری و انتقال وظایف قابل واگذاری به دیگر وزارتخانه ها ظرف سه ماه پس از تصویب این قانون و با پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت جهاد کشاورزی به تصویب هیئت وزیران در حدود مقررات و رعایت اصل 133 قانون اساسی می رسد.
تبصره 1_ وزارت جهاد کشاورزی موظف است بر اساس تکالیف برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کلیه واحدها ، موسسات و شرکت های وابسته و تحت پوشش را که قابل واگذاری می باشند، تعیین و حداکثر تا پایان سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نسبت به واگذاری آنها به بخش خصوصی اقدام کند.
تبصره?_ به منظور صرفه­جویی در هزینه­ها و پاسخگویی سریع به مردم و جلوگیری از کارهای موازی و دوباره کاری وزارت جهاد کشاورزی موظف است کلیه مراکز اداری بخش کشاورزی را در مراکز استان، شهرستان و بخش در سازمان واحدی متمرکز کند. 1
ماده 3_ کلیه امکانات ، اعتبارات ، تمهیدات، اموال و دارایی ها و کارکنان وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی به وزارت جهاد کشاورزی منتقل می شود.
تبصره – به دولت اجازه داده می شود به منظور بهبود ساختار نیروی انسانی وزارت جهاد کشاورزی و واحدهای تابعه آن با پیش بینی ساز و کار تشویقی مناسب نسبت به بازخریدی و یا بازنشسته کردن کارکنان مازاد با توافق طرفین و یا انتقال آنان به سایر وزارتخانه ها و سازمان اقدام کند.
ماده 4_ کلیه سازمان ها، موسسات دولتی و عمومی غیر دولتی و شرکت های دولتی وابسته و تابعه وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی به وزارت جهاد کشاورزی وابسته می شوند. هر گونه تغییر در جایگاه سازمان ها و موسسات و شرکتهای دولتی مذکور به تصویب شورای عالی اداری می رسد.
تبصره – حکم مذکور در این ماده در خصوص سازمان ها و موسسات و شرکتهای غیر دولتی نسبت به سهام دولت نیز جاری است .
ماده 5_ به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اجازه داده می شود در سال 1379 ، حسب پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی در محدوده اعتبارات مصوب ، نسبت به هر گونه اصلاح ، جابجایی ، تغییر ردیف ، کاهش یا افزایش اعتبار ردیف های بودجه ای وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی به نحوی که حداکثر تسهیلات لازم را برای اجرای این قانون فراهم نموده و اخلالی در اداره امور وزارت جهاد کشاورزی ایجاد نشود، اقدام نماید.
ماده 6_ وزارت جهاد کشاورزی دارای مقررات اداری مالی و استخدامی خاص خواهد بود که ظرف شش ماه با پیشنهاد دولت به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.
تبصره – تا تصویب مقررات اداری مالی و استخدامی وزارت جهاد کشاورزی ، مقررات مورد عمل هر واحد در خصوص کارکنان و فعالیت های واحد مجری خواهد بود.
ماده 7_ وزارت جهاد کشاورزی موظف است حداکثر ظرف مدت پنج ماه پس از تصویب این قانون با رعایت سیاست های مربوط به جلوگیری از گسترش تشکیلات دولت و اصل صرفه جویی و استفاده بهینه از امکانات ، تشکیلات وزارتخانه را تهیه کند و پس از تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به مرحله اجرا در آورد.
ماده 8_ توسعه و حمایت از صنایع کوچک تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و صنایع روستایی در چارچوب سیاستهای صنعتی کشور به عهده وزارت جهاد کشاورزی است. مصادیق این صنایع توسط هیئت وزیران تعیین خواهد شد.
تبصره – به منظور افزایش بهره وری در بخش کشاورزی ، وزارت جهاد کشاورزی موظف است با اتخاذ سیاستهای حمایتی و تشویقی زمینه توسعه و ارتقای فنا آوری در تولید ماشین آلات و ادوات مورد استفاده در بخش کشاورزی را فراهم سازد.
ماده 9_ کلیه وزارتخانه ها ، موسسات و شرکت های دولتی که به نوعی مبادرت به انجام فعالیت های کشاورزی می کنند، موظفند فعالیتهای خود را در چارچوب سیاست های وزارت جهاد کشاورزی انجام دهند.
ماده 10_ به منظور هماهنگی سیاستگذاری در زمینه تامین توزیع و مصرف آب کشور، شورایی به نام شورای عالی آب متشکل از وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنایع و معادن کشور ورئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، یک نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر و دو نفر از متخصصان بخش کشاورزی به حکم رئیس جمهور تشکیل می شود. ریاست عالیه این شورا با رئیس جمهور یا معاون اول ریاست جمهوری خواهد بود. تصمیمات این شورا با تصویب هیئت وزیران یا کمیسیون مذکور در اصل 138 قانون اساسی برای دستگاه های ذیربط لازم الاجراست.
ماده 11_ ترتیبات و هماهنگی های لازم بین وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تقاضا، تامین و مصارف آب کشاورزی و آبزی پروری ظرف سه ماه از تصویب این قانون به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
ماده 12_ وزارت جهاد کشاورزی موظف است در جهت حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، نسبت به تشکیل صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی با مشارکت تولید کنندگان اقدام نماید.
اساسنامه این صندوق ها توسط وزارت جهاد کشاورزی تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
سرمایه اولیه این صندوق ها از محل کمک های دولت، فروش اموال و امکانات مازاد این وزارتخانه که پس از فروش به خزانه داری کل واریز و معادل صد درصد آن تا مبلغ یک هزار میلیارد ریال تخصیص یافته تلقی می شود، تامین می گردد.
ماده 13_ به منظور اعمال مدیریت یکپارچه در مزارع ، وظایف مدیریت توزیع و مصرف آب بر اساس قانون توزیع عادلانه آب مصرف 1363 که به عهده وزارت کشاورزی بوده عینا" به وزارت جهاد کشاورزی محول می شود.




2
ماده 14_ به منظور حمایت از تولید کنندگان بخش کشاورزی ، دولت موظف است در حدود بودجه سنواتی اقدامات زیر را انجام دهد.
الف_ قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی از قبیل گندم ، برنج ، شکر ، خرما، ذرت ، پنبه و سایر محصولات تضمینی را با موافقت وزیر جهاد کشاورزی تعیین نماید.
ب _ با خرید به موقع تولیدات داخلی موضوع بند (الف) این ماده و جلوگیری از توزیع بی موقع محصولات وارداتی کشاورزی و تنظیم بازار، در حمایت از تولید کنندگان داخلی بخش کشاورزی اقدام نماید.
ماده 15_ این قانون از تاریخ تصویب لازم الاجرا است و کلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون لغو می شود
وزارت جهاد کشاورزی _ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
هیات وزیران در جلسه مورخ 2/4/1381 بنا به پیشنهاد شماره 9041/89_ 13899/105 مورخ 7/9/1380 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد ماده (2) قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی – مصوب 1379_ شرح وظایف تفضیلی وزارت جهاد کشاورزی را به شرح زیر تصویب نمود:
الف_ سیاست گذاری ، برنامه ریزی و نظارت:
1_ تعیین سیاست ها و راهبردهای مربوط به بخش کشاورزی ، توسعه و عمران روستاها و مناطق عشایری و همچنین تنظیم و اجرای برنامه های توسعه کشاورزی در چارچوب سیاست های توسعه پایدار.
2_ انجام بررسی ها و اقدامات لازم به منظور برنامه ریزی تولید و تامین نیاز کشور به محصولات و فرآورده های کشاورزی و دامی و توسعه صادرات با رعایت مزیت های نسبی در چارچوب سیاست های بازرگانی کشور.
3_ تهیه تدوین اجرا و به هنگام سازی نظام های اطلاع رسانی کشاورزی و روستایی و استقرار نظام های آماری .
4_ تهیه استانداردها و ضوابط و برنامه ریزی لازم در زمینه تاسیسات و زیرمساخت های مورد نیاز تولید و تولید کنندگان بخش کشاورزی.
5_ نظارت و ارزشیابی عملکرد و فعالیت های موسسات و شرکت های وابسته به وزارتخانه و ایجاد هماهنگی های برنامه ای و عملیاتی لازم.
6_ نظارت و ارزشیابی برنامه ها، طرح ها، فعالیتها و اقدامات در حیطه وظایف وزارت جهاد کشاورزی به منظور سنجش میزان کارایی و اثر بخشی آن ها .

ب_امور پژوهش ، آموزش و ترویج :
1_ انجام پژوهش های کاربردی و توسعه ای در زمینه های زیر
الف_ آب و خاک ، اصلاح بذر و نهال ، اصلاح نژاد، پرورش دام و آبزیان ، جنگل و مرتع و آبخیزداری آفات و بیماریهای گیاهی و راه های مبارزه با آن .
ب_ بهره برداری از فنون پیشرفت بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک در بخش کشاورزی ، تدوین شیوه های مناسب و استفاده از فناوری های نوین توسعه کشاورزی و دامی متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور.
ج_ افزایش بهره بروری ، کاهش ضایعات و بهبود کیفی تولید محصولات و فرآورده های بخش کشاورزی.
د_ بیماری ها ، مایه ها ، سرم ها و مواد بیولوژیک لازم برای پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی آبزیان و مشترک انسان و دام و تهیه و تولید آنها در کشور.
2_ حفاظت جمع آوری ، ارزیابی ، احیا و توسعه ذخایر توارث ژنتیکی ، تنوع زیستی گیاهی و ژرم پلاسم گیاهان زراعی ، باغی ، زینتی ، دارویی ، مرتعی ، جنگلی و دام و آبزیان و میکروارگانیزم ها و حشرات مفید و زیان آور کشاورزی در چارچوب وطایف محول شده .
3_ مطالعه و تحقیق به منظور توسعه کشاورزی و ارتقای جایگاه آن در اقتصاد ملی و توسعه روستایی و عشایری.
4_ برنامه ریزی و اجرای آموزش های علمی – کاربردی و فنی – حرفه ای شاغلان بخش کشاورزی و صنایع روستایی در چهارچوب سیاست های مصوب و همچنین آموزش روش ها و فنون نوین کشاورزی و دامداری به تولید کنندگان مربوط .
5_ مطالعه، طراحی و بهینه سازی الگوها و نظام های تولید و بهره برداری در بخش کشاورزی و ارزیابی و اصلاح مستمر آنها.
6_ برنامه ریزی و ارائه نتایج پژوهش های انجام شده به کارکنان ، تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی و نیز شناخت مسائل و مشکلات آنها و اقدام در جهت رفع آن از طریق اجرای برنامه های ترویجی



کشت گندم

سلام . در این مقاله می خواهم با توجه به فصل کشت گندم مطالبی را در مورد کشت این محصول عنوان کنم .
گندم Triticum Sativum
در ابتدای هر کشتی باید زمین را آماده نماییم . نکته مهم در آماده سازی بستر بذر با توجه به اینکه گندم به نشست خاک در بعد از رویش فوق العاده حساس است شخم را بایستی حدود یکماه قبل از کاشت انجاه دهیم . در مورد کاشت گندم بلافاصله بعد از انجام شخم های عمیق خودداری کنیم گندم به نوع شخم حساسیت ندارد و بیشتر شخم سطحی را انجام می دهند . تسطیح خاک نیز یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد زدن لولر بایستی همزمان باشد با عملیات تهیه زمین و بستر بذر زدن لولر باعث می شود که عمق بذر تنظیم شده باقی بماند و آبیاری نیز تسهیل می گردد .
تاریخ کاشت در مناطق سردسیر باید دو ماه قبل از یخبندان ممتد باشد که در مهرماه می باشد . برای هر روز تاخیر در کاشت ?? به میزان بذر اضافه می کنیم . زمانی باید کشت شود که در زمان سرما به ? برگی رسیده باشد .
در مورد نیاز کودی گندم باید بگویم که برای تعیین دقیق آن نیاز به آزمایش خاک می باشد .
ازت : بصورت نیترات جذب می شود و آمونیم و اوره فرمهای قابل جذب بعدی می باشد و اهمیت کمتری دارد .تلفات گازی ازت بدلیل نیترات زدایی و غرقاب بودن زمین می باشد و تلفات گازی آونیاک بر اثر پخش در سطح خاک می باشد . برای کاهش تلفات بهتر است کود سرک را با آب حل کنیم و زمانی ک.د را در مسیر آب قرار دهیم که نصف کرت یا فارو را آب رفته باشد . ??? تا ??? کیلو اوره در هنگام کاشت - پنجه زنی - ساقه رفتن و تشکیل سنبله مصرف می شود . بهتر در هنگام کاشت ?? کیلو و در هنگام پنجه زنی و ساقه رفتن ??? کیلو و در مرحله تشکیل سنبله ?? کیلو در هکتار مصرف کنیم .
فسفر : فسفر تمایل به جمع شدن در سطح خاک دارد . فرم محلول فسفر بیشتر
قابل جذب می باشد . ازت و فسفر در تعامل با هم می باشند . فسفر توسط نوک
ریشه جذب می شود . فسفر را بهتر است با شخم به عمق خاک بفرستیم . ??? -
??? کیلو سوپر فسفات تریپل در هکتار نیاز می باشد .
پتاسیم : کند جذب است . باعث بزرگ شدن دانه و افزایش کیفیت گندم و افزایش
مقاومت به تنش خشکی و مقاومت به آفات و امراض می باشد . ??? -??? کیلو
فسفات پتاسیم در هکتار نیاز است .
علاوه بر عناصر پر مصرف گندم به عناصر کم مصرفی نیز احتیاج دارد . سولفات روی ??
کیلو و سولفات آهن ?? کیلو در هکتار نیاز می باشد .
ارقام الموت? بزوستایا ? زرین و شهریار ارقام زمستانه می باشند که باید از ?? - ? مهر کاشته شوند . ارقام بک کراس روشن و الوند نیمه زمستانه هستند که باید از ?? مهر تا ?? آبان کاشته شوند .
??? تا ??? کیلو بذر در هکتار نیاز می باشد . نکته مهم در آبیاری این است که باید در پاییز ? آب به گندم بدهیم .
داشت :

در مرحله داشت گندم یکی از مواردی که اهمیت زیادی دارد مبارزه با علفهای هرز می باشد . چون گندم یک گیاه باریک برگ می باشد علفهای هرز پهن برگ را به راحتی می توان کنترل نمود . برای کنترل آنها از سموم تو فور دی و گرانستار استفاده می شود . در مصرف تو فور دی باید دقت کنیم که زمان مصرف آنرا رعایت کنیم زیرا ممکن است که محصول خودمان نیز از بین برود . تو فور دی را باید بعد از ? -? برگی گندم تا زمانی که بند دوم ساقه گندم تشکیل شده مصرف کنیم . و به میزان ? - ?.? لیتر در هکتار باید مصرف کنیم .
گرانستار : میزان مصرف ?? - ?? گرم در هکتار است . از مرحله ? برگی گندم تا تشکیل بند دوم ساقه باید مصرف شود . آزمایشات نشان می دهد که اختلاط این دو سم با هم نتیجه بهتری می دهد به این صورت که ??- ?? گرم گرانستار + ?- ?. لیتر تو فور دی به هم مخلوط شود و مصرف گردد .
برای از بین بردن علفهای باریک برگ مثل یولاف از سمومی مانند آونج به میزان ? لیتر در هکتار در مرحله پنجه زنی گندم استفاده می شود و قابل اختلاط با تو فور دی می باشد . تاپیک علفهای یولاف و لولیم را کنترل می کند . رای گندم مصرف می شود و با گرانستار قابل اختلاط است و به میزان ? لیتر در هکتار مصرف می شود .
19
ایلوکسان : بهترین لولیم کش است و چچم را کنترل می کند . به میزان ?.? لیتر در هکتار استفاده می شود .
پوماسوپر : یولاف را کنترل می کند و در گندم و جو استفاده می شود به میزان ?- ?. لیتر در هکتار و با گرانستار قابل اختلاط است .
نکته : علف کشهای باریک برگ را باید قبل از پنجه زنی علف هرز مصرف کنیم .
آفات و بیاریها :
سن گندم : سن کندم در دو مرحله خسارت می زند . اولین مرحله سن مادر است
که در بهار هنگامی که دما به حدود ?? درجه می رسد از مخفی گاه زمستانه خود بیرون می آید و به مزارع حمله می کند. سن مادر از برگها و جوانه انتهایی تغذیه می کند و باعث از بین رفتن گندم می شود . برای مبارزه باید به جمعیت آن در مزرعه دقت کرد در مزارعی که بیشتر از ? تن عملکرد دارند تعداد ?- ? سن مادر در متر مربع را باید مبارزه نمود . بعد از تغذیه سن مادر در پشت برگها تخم گذاری می کند که سن پوره خارج شده از تخمها با مکیدن شیره دانه ها باعث خسارت می شوند . که در مزارع بابیش از ? تن عملکرد تعداد ? - ? پوره در متر مربع را باید مبارزه نمود . برای مبارزه از سم فنیتریتیون و فنتیون به میزان ?.? لیتر در هکتار مصرف می شود .
شته روسی : علایم حمله آن به گندم به این صورت است که کندم بنفش می شود و کوتوله باقی می ماند و به خوشه نمی رود . برگ در امتداد رگبرگها بنفش می شود .برای مبارزه با آن در زمان مبارزه با سن گندم آن نیز کنترل می شود .
دیگر آفات گندم خسارت چندانی نمی زنند و در هنگام مبارزه با سن گندم کنترل می شوند .
از بیماریهای گندم می توان به سیاهک آشکار اشاره نمود : بوته های بیمار قوی تر و رشد سریعی دارند . عامل بیماریزا روی گل فعالیت دارد و سنبله را به یک توده سیاه تبدیل می کند . توسط باد پراکنده می شود برای مبارزه با آن از سموم ویتاواکس و کاربندازیم بصورت پودر وتابل قابل حل در آب و به میزان ??? گرم برای ??? کیلو بذر استفاده می شود .
سیاهک پنهان : علایم آن شامل کوتاه ماندن ساقه و کاهش برگها و کوچک ماندن
برگها است و رنگ برگها در سطح گره فوقانی به آبی مایل به سبز تبدیل می شوند .سنبله ها کوتاهتر یا دراز تر هستند در هنگام خرمنکوبی دانه های آلوده شکسته و قارچ روی دانه های سالم میریزد و آنها را آلوده می کند و یا در خاک میریزد که تا ? سال قوه نامیه خود را حفظ می کند .که از زمان جوانه زنی فعالیت آن شروع می شود . برای مبارزه با آن باید بذور را با سموم ویتاواکس و کاربندازیم به میزان ??? گرم در ??? کیلو بذر صدعفونی نمود .
سفیدک سطحی : اگر در اواخر فروردینتا اوایل خرداد بارندگی زیاد باشد بروزمی کند . ابتدا در قسمتهای پایینی در سطح پهنک و نزدیک رگبرگها لکه های پراکند وکوچک و کشیده با پوشش تار عنکبوتی سفید ظاهر می شود که با افزایش ضخامت خاکستری و قهوه ای روشن می شود . برای مبارزه باید از ارقام مقاوم استفاده نمود و از ارکیبات گوگردی یا کاراتان ستفاده نمود .
گندم معمولا هر ?? -?? روز یکبار باید آبیاری شود . که معمولا گندم به ? آب نیاز دارد که شامل خاک آب که اولین آبیاری را می گویند و دوم در هنگام پنجه زنی و سوم در هنگام ساقه رفتن و چهارم هنگام گلدهی و آخر در هنگام دانه بستن می باشد .
برداشت :

هنگامی که دانه ها سخت شدند که دیگر با ناخن تقسیم نمی شدند و رطوبت دانه ??? می باشد هنگام درو می باشد . برای برداشت باید از کمباین های که معاینه فنی شده اند استفاده شود که بهتر است نو باشند و ریزش بیشتر از ?? نداشته باشند .
در پایان امیدوارم که این مطالب مورد استفاده شما قرار بگیرد


مشاهده بیماری زنگ زرد در اوایل بهار

بیماری زنگ گندم بیماری قارچی است که در اوایل بهار و در شرایط آب و هوایی مناسب ( هوای خنک حدود متوسط 15 درجه و رطوبت نسبی بالا در شرایط ابری و یا بارندگی مداوم و شبنم و مه ) بصورت جوش و یا تاولهای کوچک و یا در صورت توسعه بیماری نهایتاٌ خطوط نواری زرد و نارنجی در برگها ظاهر شده و اختلال در تغذیه و کاهش محصول را موجب می شود.در مراحل اولیه با مشاهده آلودگی لکه ای می توان با سمپاش کانونی لکه های آلوده از توسعه بیماری جلوگیری کرد . ولی در صورت ادامه بارندگی مه و شبنم لازم است سمپاشی در سطح مزرعه آلوده انجام شود.
حساس ترین زمان مبارزه زمان آلوده شدن برگ پرچم است . این برگ که در کنار خوشه و در تغذیه و پرکردن دانه ها در خوشه نقش مهمی دارد . در صورتیکه آلودگی بیش از 5 درصد سطح برگ شد لازم است سمپاشی با سموم توصیه شده انجام گیرد .
سموم توصیه شده زنگ زرد :
-1تیلت ( 75/0-5/. لیتر در هکتار )
-2آلتو ( 5/0 لیتر در هکتار )
-3بایلترن ( 5/0 کیلو در هکتار )
-4فولیکول ( 1 لیتر در هکتار )

-مقدار آب با سمپاش موتوری پشتی 250-200 لیتر و با پشت تراکتوری 350-300 لیتر در هکتار است.
-کشت ارقام مقاوم و یا عدم کشت ارقام حساس در مناطق با رطوبت بالا توصیه می گردد.



فوزاریوم از بیماریهای مهم گندم در مناطق معتدل و نیمه گرمسیری است که قارچ عامل بیماری سبب پوسیدگی ریشه طوقه و ساقه و همچنین سبب خشک شدن و از بین رفتن سنبله های گندم می شود.
بر اثر ابتلا خوشه ها به این بیماری میکوتوکسین و زهرابه های ترشح شده که مصرف آن سلامتی انسان را به خطر می اندازد .
آگر آلودگی اولیه از طریق بذر باشد گیاهچه ها ممکن است از بین برود و یا کوتاه بمانند.
این بیماری در خاکهای حاصلخیز کمتر دیده می شود . کود دهی بیش از حد و بالاخص مصرف زیاد ازت باعث حساس شدن گیاه به عامل بیماری می گردد. کشت عمیق بذر نیز در مقایسه با کشت سطحی پوسیدگی ریشه را تشدید می کند.

پاخوره گندم :
تسطیح اراضی – خودداری از مصرف بیش از حد کود ازته – تراکم بوته مناسب – عدم آبیاری غرقابی

- اگر گندم در یک جهت خوابید عامل آن باد است .
- اگر گندم در چند جهت خوابید عامل آن ورس است .


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد