پروژه پایان نامه پروپوزال سمینار

بهترین پروپوزال‌ها و پایان‌نامه‌ها و سمینارها

پروژه پایان نامه پروپوزال سمینار

بهترین پروپوزال‌ها و پایان‌نامه‌ها و سمینارها

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه آموزش کودکان قبل از دبستان (کودکستان)

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه آموزش کودکان قبل از دبستان (کودکستان)

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه آموزش کودکان قبل از دبستان (کودکستان)

دسته بندیعلوم انسانی
فرمت فایلdoc
حجم فایل31 کیلو بایت
تعداد صفحات32
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه آموزش کودکان قبل از دبستان( کودکستان) در 32 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


مبانی نظری وپیشینه تحقیق اموزش کودکان قبل از دبستان

فهرست مطالب:

نگرشی بر وضعیت آموزش وپرورش قبل ازدبستان درپاره ای ازکشورهای جهان

1ـ کودکستان در فرانسه

2ـ نگرشی بر وضعیت آموزش و پرورش پیش از دستان در آمریکا

3ـ آموزش قبل از دبستان در ژاپن

4ـ آموزش قبل از دبستان در شوروی

5ـ آموزش و پرورش قبل از دبستان در ایران

انواع دوره های پیش دبستانی و ویژگیهای برنامه های آنها

تاریخچه کودکستان و عوامل بوجود آورندة آن

اهداف آموزش و پرورش قبل از دبستان

دورة اساس یا قصد کلی دوره پیش از دبستان

پیشینه تحقیق

منابع و مآخذ :

بخشی از متن :

نگرشی بر وضعیت آموزش وپرورش قبل ازدبستان درپاره ای ازکشورهای جهان

1ـ کودکستان در فرانسه

در کشور فرانسه دوره قبل از دبستان یک دورة اختیاری است که در کودکستانها اجرا می شود . در ارتباط با کودکان 2 تا 6 ساله می باشد . این دوره شامل 3 بخش است :

بخش 1 : کودکان 2 تا 4 ساله

بخش 2 : کودکان 4 تا 5 ساله

بخش 3 : کودکان 5 تا 6 ساله

آموزش در این بخش با تفاوت هایی همراه می باشد بطوریکه در دو بخش نخست این آموزش عبارتست از ارتباط جهان خارج و زندگی در گروهی که با گروه خانواده متفاوت است . بیان مقصود ایجاد رابطه از طریق کلام و نیز از راه آواز نقاشی و حرکت دست و بدن در این سطح تربیت کودک مبتنی بر بازی است . بخش سوم آموزش کودکستانی که مسئولیت مرحله انتقالی از کودکستان به دبستان را عهده دار می شود . در این مرحله کودکان ضمن ارائه تمرینات بدنی ، فعالیتهای دستی و هنری ، به تدریج به حساب ، خواندن و نوشتن آشنایی پیدا می کند . به منظور بکار انداختن توانایی های ذهنی ،‌احساسی و مهارتهای دستی کودکان تا حد ممکن آموزش در این سطح یکنواخت نیست .

2ـ نگرشی بر وضعیت آموزش و پرورش پیش از دستان در آمریکا

در آمریکا تأسیس اینگونه مراکز به جنگهای داخلی و سالهای 1837 بر می گردد . در اوایل کار ایجاد کودکستان که بر اساس افکار فروبل در آلمان ایجاد شده بر اثر مهاجرت آلمانیها به آمریکا در اواسط قرن 19 توسعه پیدا کرده بود ،‌ بیشتر برای کودکان بی بضاعت سودمند به نظر می رسید زیرا افزایش سریع مراکز شهری در این سالها و سیل مهاجرت اروپائیان به آمریکا و گسترش محله های فقیر نشین و پر جمعیت ، کودکستانهای خیریه در بسیاری از نقاط تأسیس شده بود و اولین مؤسسه را خانم کارل شورتی که قبلاً دوره مربی کودک را در آلمان گذرانده بود ، در خانة‌ خود این روش را پیاده کرد .

بعدها با آغاز قرن بیستم نوعی دگرگونی در آموزش کودکستانهای آمریکا ایجاد شد . ظهور نهضت مطالعه وضع کودک که از طریق مطالعه و مشاهده کودک ضابطه ای تجربی بر شناخت دوران کودکی می نهاد و حرکتی رشد و تعلیم و تربیت به شمار می آمد وبر آزادی کودکان در کلاسها تأکید داشت . اصلاح آموزش کودکستانی طی دوره های 1920 ـ 1930 ادامه یافته و منجر به ایجاد کودکستانهای مدرن آمریکایی که امروز در بسیاری از مدارس به چشم می خورد ، می شد . خصوصیت برجسته آموزش کودکستانی در آمریکا این است که آموزش دارای ماهیتی گزینشی و گلچین کننده است البته این آموزشها در عین سازگاری و استواری ، انعطاف پذیر هستند و در نتیجه برخوردهای متقابل ایدئولوژیها متضاد در شیوه های عملی مربیان آمریکا شکل خاص و ثابت بخود ندارد .1

3ـ آموزش قبل از دبستان در ژاپن2

این نوع تعلیمات در کودکستانها و مهدهای کودک صورت می پذیرد . کودکستانها کودکان سنین 3 و 4 یا 5 ساله را می پذیرند و به تناسب سن آنان دوره های آموزشی بین یک الی 3 سال را برایشان مهیا می کنند . کودکان 3 ساله به دورة سه ساله پذیرفته می شوند و کودکان سنین 4 و 5 ساله به ترتیب به دوره های 2 و یک ساله راه می یابند . علاوه بر کودکستانها مؤسسات دیگری نیز وجود دارند که وظیفة آموزش قبل از دبستان را به عهده می گیرند و در حقیقت این مؤسسات همان مهدهای کودک روزانه می باشند که کودکان گروه سنی تا 5 ساله را پذیرا هستند . کانونهای پرورشی مذکور به کودکان سه سال به بالا همان آموزشی را ارائه می کنند که در کودکستانها معمول است .

اغلب کودکستانها توسط بخش خصوصی احداث می شوند و با مشارکت و نظارت مقامات محلی آموزش و پرورش اداره می شوند و مهدهای کودک روزانه توسط مقامات رفاه اجتماعی محلی دایر می گردند و امور آموزشی آن با همکاری مقامات محلی آموزش و پرورش حل و فصل می شود . ضوابط برنامه آموزشی برای کلیه کودکستانها از طرف وزارت آموزش و پرورش مشخص می شود . آموزش و پرورش در این دوره بر محور آموزشهایی چون آموزش بهداشتی ، زندگی اجتماعی ، آشنایی با طبیعت ، زبان ، موسیقی و هنر استوار است و اهداف تعلیم و تربیت در این دوره عبارتند از :

1ـ پرورش عادات لازم برای زندگی سالم و شادی بخش که لازمه رشد هماهنگ جسم و روح می باشد .

2ـ غنی ساختن تجارب زندگی گروهی کودکان و پرورش حسن همکاری و شراکت در آنان .

3ـ پرورش درک صحیح و تقویت نگرش درست نسبت به وقایعی که در محیط زندگی اجتماعی او حادث می شود .

4ـ هدایت و راهنمایی کودکان در فراگیری صحیح زبان و پرورش علایق آنان نسبت به کتب مصور و داستانهایی آموزنده کودکان .

5ـ تقویت و پرورش حس کنجکاوی و ابتکار از طریق بکارگیری موسیقی ، بازیها ، نقاشی ،‌کارهای دستی و سایر وسایل .

با توجه به آمار سال 1983 در ژاپن قریب به 800/192/2 نفر کودک و 99811 مربی و 90/15 کودکستان وجود داشته است . اگر چه تعداد کودکان ، مربیان و مؤسسات آموزشی قبل از دبستان رشد داشته ولی ژاپن در مقام مقایسه با سایر کشورهای صنعتی از جمله آمریکا ، فرانسه ، شوروی ، در ردیف پائین تری قرار داشته است .1

4ـ آموزش قبل از دبستان در شوروی

در شوروی شبکه وسیعی از مراکز آموزش قبل از دبستان وجود دارد که به شیوه ای انتظام یافته گسترش یافته است . اگر چه آموزش در این دوره نه اجباری و نه برای کلیه کودکان واجدالشرایط مهیا شده است ، لیکن اینگونه آموزش بیش از سایر کشورهای صنعتی جهان در دسترس کودکان قرار دارد . متخصصان پداگوژی (تعلیم و تربیت) شوروی بر لزوم آموزش قبل از دبستان به لحاظ تأثیری که در پیشرفت مراحل بعدی تحصیل کودکان دارد ، تأکید می ورزند . آنان اعتقاد دارند ، کانونهای آموزش قبل از دبستان علاوه بر پرورش اخلاقیات سوسیالیسم در کودکان ، وظیفة توسعه خزانه لغوی کودکان و قدرت بیان آنان را به عهده دارند .

نخستین کودکستانی که برای کودکان طبقة کارگر پس از انقلاب اکتب 1917 ایجاد شد به ابتکار لنین در سال 1918 در شهر پتر و گراد بود . در سال 1920 اعلامیه آموزش قبل از دبستان منتشر شد و بر اساس آن مراکز پیش دبستانی جزلاینفک نظام عمومی آموزش و پرورش در آمد و اهداف اجتماعی و آموزش آن مشخص شد . دو نوع مؤسسه آموزش قبل از دبستان در شوروی وجود داشت :

1ـ پرورشگاهای کودک و مهدهای کودک

2ـ کودکستانها

پرورشگاهها و مهدهای کودک ، اطفال سنین بین 2 ماهگی تا 3 سالگی را نگه می دارند و کودکان سنین 3 تا 7 سال در کودکستانها پذیرفته می شوند که اغلب این شیر خوارگاهها و مهدهای کودک که اطفال بین 2 ماهگی تا 3 سالگی را نگهداری می کنند ، در جوار مؤسسات ، کارخانجات استقرار داشتند .1


1- اسپادگ ، برنارد ، آموزش دردوران کودکی ، حین نظری نژاد ، انتشارات آستان قدس رضوی ، سال 1366، ص38ـ39

2- آقازاده ، احمد ،‌آ.پ تطبیقی ، جلد اول و دوم ، چاپ اول ، انتشارات پیام نور ، ص 93ـ94

1- اسپادگ ، برنارد،‌آموزش در دوران کودکی ، ترجمه حسین نظری نژاد ، انتشارات آستان قدس رضوی ، سال 1366 ، ص 93ـ94.

1- اسپادگ، برنارد ، آموزش در دوران کودکی ، حسین نظری نژاد ، انتشارات قدس رضوی ، سال 1366.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد